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Le Rêve des formes au Palais de Tokyo

Le Rêve des formes au Palais de Tokyo

The exhibition Le Rêve des formes, presented on the occasion of the twentieth anniversary of the Fresnoy - National Studio of Contemporary Arts, is conceived as an imaginary landscape, a monstrous garden where perishable forms and germinating surfaces grow, protruding organisms And flat silhouettes.

The artists and researchers gathered in The Dream of Shapes testify to their encounter with new possibilities of representation, stemming from recent scientific and technical discoveries that shake our way of seeing and showing. By renewing the field of perceptible - nanotechnologies, synthetic imagery, 3D scanning, stereolithography ... - these new visualizations allow us to presume from unknown geometries.

Images, transcripts, modeling, speculative forms produced by inventors and scientists of the prospective sciences, arising from mathematics, physics, biology, optics or chemistry, for example, join or inspire works Which result from the grafts operated between art and science, between speculation and invention, by twenty contemporary artists.

L’exposition Le Rêve des formes, présentée à l’occasion du vingtième anniversaire du Fresnoy – Studio national des arts contemporains, est conçue comme un paysage imaginaire, un jardin monstrueux où se cultivent des formes périssables et des surfaces en germination, des organismes protubérants et de plates silhouettes.

Les artistes et chercheurs rassemblés dans Le Rêve des formes témoignent de leur rencontre avec de nouvelles possibilités de représentation, issues de découvertes scientifiques et techniques récentes, qui bouleversent notre façon de voir et de montrer. En renouvelant grâce à cela le champ du perceptible – nanotechnologies, imagerie de synthèse, scan 3D, stéréolithographie… –, ces nouvelles visualisations nous laissent présumer de géométries encore inconnues.

Des images, des transcriptions, des modélisations, des formes spéculatives produites par les inventeurs et savants des sciences prospectives, issues des mathématiques, de la physique, de la biologie, de l’optique ou de la chimie par exemple, rejoignent ou inspirent des œuvres qui résultent des greffes opérées entre art et science, entre spéculation et invention, par une vingtaine d’artistes contemporains.

 

Hugo Deverchère, Bertrand Dezoteux, Mimosa Echard, Alain Fleischer, Hugo Deverchère, Francis Alÿs, Hicham Berrada and Sylvain Courrech of the Pont & Simon of Dreuille, Michel Blazy, Juliette Bonneviot, Dora Budor, Damien Cadio, Julian Charrière, Fabien Giraud and Raphael Siboni, Bruno Gironcoli, Spiros Hadjidjanos, Patrick Jouin, Ryoichi Kurokawa, Annick Lesne & Julien Mozziconacci, Adrien Missika, Jean-Luc Moulène, Marie-Jeanne Musiol, Katja Novitskova, Jonathan Ppepe & Thibaut Rostagnat & David Chavalarias Perriquet & Jean-Paul Delahaye, Arnaud Petit, Jean-François Peyret & Alain Prochiantz, Gaetan Robillard, Gwendal Sartre, SMITH & Antonin-Tri Hoang, Anicka Yi

Curators: Alain Fleischer, director of the Fresnoy - National Studio of Contemporary Arts and Claire Moulène, curator at the Palais de Tokyo

Upstream of the exhibition Le Rêve des formes at the Palais de Tokyo, a research group gathered artists (Hicham Berrada, Julien Clauss, Daniel Dobbels, Emmanuel Guez, Arnaud Petit, Olivier Perriquet, Jonathan Ppepe, Jean-Paul Delahaye, Alain Prochiantz, Jean-Philippe Uzan and Raphael Zagury-Orly), and scientists from different fields (Ada Ackerman, David Chavalarias, Joseph Cohen, Jean-Paul Delahaye, Collectively explore the question of "the uncertainty of forms". Their exchanges nourished the exhibition and foreshadowed the colloquium that will be organized on 5, 6 and 7 September 2017 at the Collège de France, at the invitation of its administrator, the neurobiologist Alain Prochiantz. The proceedings of the symposium will be broadcast live at the Palais de Tokyo on 6 September.

© Thomas Lannes

Avec : Francis Alÿs, Hicham Berrada & Sylvain Courrech du Pont & Simon de Dreuille, Michel Blazy, Juliette Bonneviot, Dora Budor, Damien Cadio, Julian Charrière, Sylvie Chartrand, Clément Cogitore, Hugo Deverchère, Bertrand Dezoteux, Mimosa Echard, Alain Fleischer, Fabien Giraud & Raphaël Siboni, Bruno Gironcoli, Spiros Hadjidjanos, Patrick Jouin, Ryoichi Kurokawa, Annick Lesne & Julien Mozziconacci, Adrien Missika, Jean-Luc Moulène, Marie-Jeanne Musiol, Katja Novitskova, Jonathan Pêpe & Thibaut Rostagnat & David Chavalarias, Olivier Perriquet & Jean-Paul Delahaye, Arnaud Petit, Jean-François Peyret & Alain Prochiantz, Gaëtan Robillard, Gwendal Sartre, SMITH & Antonin-Tri Hoang, Anicka Yi

Commissaires : Alain Fleischer, directeur du Fresnoy – Studio national des arts contemporains et Claire Moulène, commissaire au Palais de Tokyo

En amont de la tenue de l’exposition Le Rêve des formes au Palais de Tokyo, un groupe de recherche a réuni au Fresnoy des artistes (Hicham Berrada, Julien Clauss, Daniel Dobbels, Emmanuel Guez, Arnaud Petit, Olivier Perriquet, Jonathan Pêpe, Jean-François Peyret, Dorothée Smith) et des scientifiques issus de différents champs (Ada Ackerman, David Chavalarias, Joseph Cohen, Jean-Paul Delahaye, Annick Lesne, Alain Prochiantz, Jean-Philippe Uzan, Raphael Zagury-Orly), afin d’explorer collectivement la question de « l’incertitude des formes ». Leurs échanges nourrissent l’exposition et préfigurent le colloque qui sera organisé les 5, 6 et 7 septembre 2017 au Collège de France, à l’invitation de son administrateur général, le neurobiologiste Alain Prochiantz. Les débats de ce colloque seront retransmis en direct au Palais de Tokyo le 6 septembre.

Le numéro 25 du magazine PALAIS est entièrement consacré à l’exposition « Le Rêve des formes ».

15 €

 

Contents of this issue:

Alain Fleischer and Claire Moulène, curators of the exhibition, introduce the exhibition's "Dream of shapes" exhibition. Olivier Perriquet presents the work of the research group which brought together artists and scientists from different fields around the question of "uncertainty of forms", who preceded and nurtured the exhibition "Le Rêve des formes".

* Special contributions from artists and scientists participating in the exhibition

Artist Anicka Yi speaks with three researchers in biology with whom she recently worked to design new works. The composer Arnaud Petit explores the way in which music makes dialogue between speech, writing and mathematics. Artist Hicham Berrada and researcher Annick Lesne are interested in self-organized moving forms. The director Jean-François Peyret and the neurobiologist Alain Prochiantz share their fascination for the primates in a facetious encyclopedia. The artist SMITH and the cosmologist Jean-Philippe Uzan imagine the story of a new humanity in search of an organic bond with the stars. Bertrand Dezoteux invents, in an animated film, an interconnected world inspired by the biologist Lynn Margulis's research on the appearance and development of life on earth.

* In a special notebook

Marielle Macé, a literature researcher, speaks with Claire Moulène about "forms of life". Donna Haraway, a biologist, philosopher and historian of science, imagines a symbiotic becoming between the different terrestrial species in a "speculative fabulation". Jens Hauser, curator and researcher in mediology, analyzes how artists who seize biotechnology have changed the relationship between art and living things. The philosopher Frederic Neyrat questions our humanism in an essay about transhumans, posthumans, androids and cyborgs.

Au sommaire de ce numéro :

Alain Fleischer et Claire Moulène, commissaires de l’exposition, introduisent aux problématiques de l’exposition « Le Rêve des formes ». Olivier Perriquet présente les travaux du groupe de recherche ayant réuni, au Fresnoy, artistes et scientifiques issus de différents champs autour de la question de « l’incertitude des formes », qui ont précédé et nourri l’exposition « Le Rêve des formes ».

* Des contributions spéciales d’artistes et scientifiques participant à l’exposition

L’artiste Anicka Yi s’entretient avec trois chercheurs en biologie avec lesquels elle a récemment travaillé pour concevoir de nouvelles œuvres. Le compositeur Arnaud Petit explore la façon dont la musique fait dialoguer parole, écriture et mathématiques. L’artiste Hicham Berrada et la chercheuse Annick Lesne s’intéressent aux formes mouvantes auto-organisées. Le metteur en scène Jean-François Peyret et le neurobiologiste Alain Prochiantz partagent leur fascination pour les primates dans une facétieuse encyclopédie. L’artiste SMITH et le cosmologiste Jean-Philippe Uzan imaginent l’histoire d’une humanité nouvelle en quête d’un lien organique avec les étoiles. Bertrand Dezoteux invente, dans un film d’animation, un monde interconnecté inspiré par les recherches de la biologiste Lynn Margulis sur l’apparition et le développement de la vie sur terre.

* Dans un cahier spécial

Marielle Macé, chercheuse en littérature, s’entretient avec Claire Moulène au sujet des « formes de vie ». Dans une « fabulation spéculative », Donna Haraway, biologiste, philosophe et historienne des sciences, imagine un devenir symbiotique entre les différentes espèces terrestres. Jens Hauser, commissaire d’exposition et chercheur en médiologie, analyse la façon dont les artistes qui s’emparent des biotechnologies ont bouleversé les relations entre l’art et le vivant. Le philosophe Fréderic Neyrat interroge notre humanisme dans un essai au sujet des transhumains, posthumains, androïdes et cyborgs.

Le Rêve des formes au Palais de Tokyo